جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۳۹:۵۳

زنگنه با حضور در مجلس شورای اسلامی:
صنعت نفت نیازمند منابع مالی است

باشگاه خبری فراساحل: وزیر نفت با تاکید بر تسریع در توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی گفت: صنعت نفت نیازمند منابع مالی است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، نمایندگان در نشست علنی پیش ازظهر مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ١٣٩٤ با بند الحاقی یک تبصره ٢ که در خصوص تامین منابع برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است، موافقت کردند. به موجب این بند، به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود با تصویب شورای اقتصاد به‌ منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک، نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی ریالی از طریق بازار سرمایه در سقف ٥٠ هزار میلیارد ریال با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق از محل تولیدات همان طرح‌‌ها، اقدام کند.

وزیر نفت هنگام بررسی موضوع اوراق مشارکت برای طرح‌های نفتی در صحن مجلس گفت: زمانی که قیمت نفت ١٠٠ دلار بود و دو میلیون بشکه فروش نفت داشتیم، ١٣ میلیارد دلار سهم وزارت نفت می‌شد، اما برای سال آینده که مجلس نفت را حدودا بشکه‌ای ٤٠ دلار پیش‌بینی کرده و میزان صادرات هم کمی بیش از یک میلیون بشکه است، کمتر از سه میلیارد دلار عاید وزارت نفت خواهد شد، ما چطور با این رقم صنعت نفت را اداره کنیم؟ زنگنه با تاکید بر اینکه اولویت سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک است، افزود: این مساله‌ای است که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار داشت، اما ما چطور منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش را تامین کنیم؟ این امکان‌پذیر نیست که سهم ١٤,٥ درصدی وزارت نفت از فروش و صادرات نفت را مثلا به ٣٠ درصد افزایش دهیم.

وزیر نفت گفت: در سال ٩٠، ٢١ میلیارد دلار در بخش نفت سرمایه‌گذاری شده و در سال ٩١ میزان سرمایه‌گذاری در بخش نفت ١٧ میلیارد دلار بوده است اما سال آینده با همین روال سرمایه‌گذاری از منابع خودمان صفر خواهد بود، بنابراین نیازمند تعریف منبعی برای سرمایه‌گذاری‌های نفتی هستیم. همچنین وزیر نفت در پاسخ به سوال، ابوترابی نائب رئیس مجلس در خصوص بازپرداخت تعهدات گفت: چون تعهدات منابع دارد می‌توانیم بازپرداخت کنیم. زنگنه در موافقت با بند الحاقی که مجوز سپرده‌گذاری ٤ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلاری به صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات به منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای را در میدان‌های مشترک نفتی و گازی می‌داد، گفت:‌ بهترین بخش برای سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی، نفت است؛ زیرا اگر نفت آسیب ببیند، صندوق توسعه نابود خواهد شد؛ چرا که منبع درآمدی این صندوق، نفت است. وزیر نفت گفت: قرار نیست وزارت نفت از صندوق توسعه به صورت مستقیم وام بگیرد، بلکه این کار به صورت سپرده‌گذاری انجام می‌شود؛ ما برای کارهایی که باید انجام دهیم، وام می‌گیریم و بازپرداخت آن نیز روشن است.



  کد خبر : 536
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :